الانتفاضه الفلسطينيه الثالثه - انا مصرى - انا مشارك

17 نوفمبر 2008

الشرطه فى خدمة الشعب(شوية تخاريف تحت كوبرى الزراعه )

صراحه انا بقالى زمن مليش نفس اكتب اى حاجه لاكن الموضوع دلوقت جه بالصدفه فقلنا نو بروبلم مع ان الكلام كتير بس كان فى موقف عدى عليا كدا وحطيطه فى دماغى ان انا اضعه فى تدوينه كدا هو كله كلااااااام
كنت فى يوم السنه دى يعنى رايح لناس صحابى فى اول الدراسه كدا ومكنتش عارف المكان فكان الاتفاق ان احنا نتقابل فى الزراعه المهم وانا رايح كدا لاقيت تحت كوبرى الزراعه هيلمان كدا وظباط مرور وقمح كتير واقع ومقلوب على الارض اتارى ايه بقى يا سييدى لما انتا كان فى عربيه مشونه رز وبذكاء السواق جه يعدى من تحت الكوبرى وهو معاه ارتفاع فالحموله اتدلقت
فالبالتالى الطريق اتقفل فلازم طبعا المرور وبتاع المهم مطولش عليكم((عارف طولت))ت
لاقيت رجال الشرطه وبتوع المرور المهم زى عسكرى عمالين يلموا القمح المقلوب بهمه ونشاط صراحه انا قلت لسه البلد بخير وفرحت والله مخبيش يعنى وقلت فين الناس الوحشين الى بيشككوا فى نزاهة رجال الشرطه والناس الى زى العسل دول المهم صحابى اتاخروا وانا عمال اراقب الموضوع لحد مال طريق اتفتح وجابوا العربيه على ناحيه ورجال الشرطه عمالين شغالين فوقفت اتفرج وممدتش ايدى بقى الناس شغاله ةالبرستيج برده مهم فى المواقف دى وخصوصا فى منطقة الزراعه بالليل الدنيا ضلمه ومحدش عارف حد وفى النهايه مكنش فاضل غير شوية قمح متبعترين بتوع حوالى 200 كيلو كدا يعنى كام شكاره وان لسه مبسوووووووووط وبعدين مش فاكر الحوار المهم بتاع العربيه طلع فلوس واداها للعسكرى زعيم التلاته الى فضلوا يساعدوا فى الاخر تقريبا خمسه جنيه فزعل وقاله طب هنقسمه ازاى على 3 المهم الراجل شخلل جيبه واداهم حاجه تانيه
(فلوس يعنى)
علشان يعرفوا يقسموها المهم انا اتغير الى كان فى دماغى وان العساكر اتحولوا لانفار شغالين بفلوس لاى حد والبركه فى المفهوميه الى موديانه فى داهيه وخدوا الفلوس ومشيوا ودول (صحاب القمح)عمالين يجمعوا فى الباقى ويكنسوا الاسفلت وانا واقف مستنى الناس وهتفجر المهم بعد الناس مخلصوا ولموا حاجتهم ومشيوا وانا واقف زى ما انا عربيه جيب معديه وكان فيها اسره كامله
وقفت وبيسئلوا باين على مكان المهم فى بنت كدا ظهرت وراحت عليهم وفصلت تكلمهم المهم فى النهايه ادوها جنيه وانا واقف فجت البنت وعدت من جمبى كدا وبتقولى شوف عربيه طويله عريضه وبيدنى جنبه (وانا مالى انا) قلتلها يا ستى رزقك
المهم انا زهقتكم وانا زهقان اساسا
نهاية القصه الناس الى انا مستنيهم جم بعد طووووووووووول انتظار ويا ريتهم ما جم علشان ...................................ز كفايه كدا لو مخجتش من حاله التوهان الى انا فيها ابقى اكملكوا يوميات تحت كوبرى زراعه
سلااااااااااااااااام

(لو حد هيرد يبقى بلاش شتايم احسن والطيب احسن )

هناك تعليق واحد:

رابطة هويتي اسلامية يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لقد تم نشر توصيات الجلسة الاولى

نرجو زيارة الرابطة للإطلاع عليها